Updated: 2023.11.28
It required some research (and then organizing and writing) to resolve the contradictions consequent to today's universal presumption of Jewish "chosenness". However, both the contradiction and the resolution are found in the great "Shi•qūtz•imꞋ Mᵊshō•meimꞋ Hellenization of BCE 175. This is when and where the Hellenist Tzᵊdōq•imꞋ, enabled by Ἀντίοχος 4th ὁ Ἐπιφανής , Hellenized the Tōr•ãhꞋ term, בָּחַר, to the Greek term found in LXX: ἐκλέγω—"Chosen"!!! Jews claiming to be "chosen" (thus "entitled") follow the religion of Ἀντίοχος 4th ὁ Ἐπιφανής , not Mōsh•ëhꞋ and יְהוָׂה {Existant}!!!
Rather, it is any sufficiently-sapient being on the planet (or elsewhere in the Creator's universe), who chooses to commit to apprenticeship (ta•lᵊmidꞋ, "disciple") to Tōr•ãhꞋ shë-bi-KhᵊtãvꞋ who is—thereby—accepted in Am Yi•sᵊr•ã•eilꞋ; whom יְהוָׂה then makes qō•dësh!
בָּחַר, when understood according to its pre-Hellenist, Biblical definition, is a critical, and proper term indicating acceptance into a standing offer in an apprenticeship—like a university offering an opportunity to study. Bã•kharꞋ is the "letter of acceptance" to the standing offer of the Bᵊrit, open to everyone.
חַג הַמַּצּוֹת יוֹם א׳
עֶרֶב (פֶּסַח)
קִידּוּשׁׁ פֶּסַח (Science, History & Archaeology Compatible Ha•gãd•ãhꞋ) —
שַׁחֲרִית
קִידּוּשׁׁ שַׁחֲרִית שַׁבָּת-יוֹם א' חַג הַמַּצּוֹת — qqQidKhagMatz1Shab-Shakh
חֹל הַמּוֹעֵד חַג הַמַּצּוֹת
עֶרֶב שַׁחֲרִית
יוֹם ז' חַג הַמַּצּוֹת
עֶרֶב
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב יוֹם ז' חַג הַמַּצּוֹת — Qidush Matzot Khol ha-Moæd D7 Erev
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב שַׁבָּת שְׁיוֹם ז' חַג הַמַּצּוֹת — Qidush Matzot Khol ha-Moæd D7 Erev Shabat
שַׁחֲרִית
קִידּוּשׁׁ שַׁחֲרִית יוֹם ז' חַג הַמַּצּוֹת — qqQidMatzKholD7Shakh
קִידּוּשׁׁ שַׁחֲרִית שַׁבָּת-יוֹם ז' חַג הַמַּצּוֹת — qqQidMatzKholD7ShabShakh
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב חַג הַשָּׁבוּעוֹת — qqQidushShavuotErev
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב שְׁמוֹצָאֵי שַׁבָּת חַג הַשָּׁבוּעוֹת —
qqQidushShavuotErevOnMotzaeiShabat
קִידּוּשׁׁ חַג הַשָּׁבוּעוֹת שַׁחֲרִית — qqQidShavShakh
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב יוֹם תְּרוּעָה —
qqQidTeruahErevNot Shab
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב שַׁבָּת-יוֹם תְּרוּעָה — qqQidErevTerShab
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב שְׁמוֹצָאֵי שַׁבָּת-יוֹם תְּרוּעָה — qqQidErevTerOnMotzShab
קִידּוּשׁׁ שַׁחֲרִית יוֹם תְּרוּעָה — qqQidTeruahShakh
קִידּוּשׁׁ שַׁחֲרִית שַׁבָּת שְׁיוֹם תְּרוּעָה — qqQidTeruahShabShakh
חַג הַסֻוכּוֹת יוֹם א' — שַׁבָּת֔וֹן
עֶרֶב
קִידּוּשׁׁ לְלַיִל חַג הַסֻוכּוֹת שְׁחָל בְּשַׁבָּת — qqQidSuk1ErevShab
שַׁחֲרִית
קִידּוּשׁׁ לְשַׁחֲרִית חַג הַסֻוכּוֹת — qqQidSuk1Shakh
קִידּוּשׁׁ לְשַׁחֲרִית חַג הַסֻוכּוֹת שְׁחָל בְּשַׁבָּת — qqQidSukShabShakh
שַׁבָּת חַג הַסֻוכּוֹת חֹל הַמּוֹעֵד
עֶרֶב
קִידּוּשׁׁ לְלַיִל שַׁבָּת חַג הַסֻוכּוֹת חֹל הַמּוֹעֵד — qqQidSukKholShabErev
שַׁחֲרִית
קִידּוּשׁׁ לְשַׁחֲרִית שַׁבָּת חֹל הַמּוֹעֵד חַג הַסֻוכּוֹת — qqQidSukKholShabShakh
חַג הַסֻוכּוֹת יוֹם ז'—הוֹשַׁעְנָא רַבָּא
עֶרֶב qq1129
עֶרֶב חַג הַסֻוכּוֹת יוֹם ז'—הוֹשַׁעְנָא רַבָּא — qqSuk7HoshRabErev
עֶרֶב חַג הַסֻוכּוֹת יוֹם ז'—הוֹשַׁעְנָא רַבָּא שְׁמוֹצָאֵי שַׁבָּת — qqQidSuk7HoshRabErevMotzæShab
שַׁחֲרִית
חַג הַסֻוכּוֹת יוֹם ז'—הוֹשַׁעְנָא רַבָּא שַׁחֲרִית — qqQidSuk7HoshRabaShakh
שְׁמִינִי עֲצֶרֶת — שַׁבָּת֔וֹן
עֶרֶב
קִידּוּשׁׁ עֶרֶב שְׁמִינִי עֲצֶרֶת — — qq1009
שַׁחֲרִית
הַבְדָּלַה שְׁמוֹצָאֵי שַׁבָּת — —
הַבְדָּלַה יוֹם הַכִּפּוּרִים — — q?q
Pay it forward (Quote & Cite):
Yirmeyahu Ben-David. Havᵊdalōt (2023.11.28). Netzarim Jews Worldwide (Ra'anana, Israel). https://www.netzarim.co.il/Shared/Glossary/ QidushimIndexPage.htm (Accessed: Month Da, 20##). |